tisdag 31 januari 2012

Idag är det tisdag

Tja!

Tisdag. Det betyder Mamma, Alva och Molly-dag :o) En mysig dag tycker jag. En dag jag ofta ser fram emot. För Alva är en väldigt smidig tjej att ha å göra med. Hon gillar liksom läget bara. Hon är nöjd med det lilla och gläds åt enkla saker. Nä, men alltså det är sant! Jag lovar...jag är inte ironisk nu. Hon är faktiskt sån!

Hennes storebror däremot...där kan vi snacka tålamodsprövande. Det kanske låter elakt...men så är det! Jag älskar inte någon mer eller mindre för det. Dom är helt enkelt bara olika. Och tur är väl det!

Men Hugo har blivit mycket lättare att tas med på senaste tiden. Jag vet inte om han är på väg ur 6-års trotsen, eller om det här nya jag-älskar-min-mamma-pappa-systrar-människor i största allmänhet-luften jag andas-kläderna jag bär-humöret på nått sätt ingår i känslospektrat som en sexåring bär på. Ibland är allt kärlek, rosaskimrande och pluttinuttigt för att i nästa sekund övergå till mördande blickar, spydiga kommentarer och tjurande (suck...detta tjurande. Jag blir tokig!! Vem har han ärvt det av??) det är nästan så man får whiplash av dom tvära kasten.

Men tro nu inte att Alva är någon mesig liten tjej utan en egen vilja. Hon kan hon också om hon är på DET humöret. Jisses Amalia! Då får man verkligen räkna till 10. Eller njae, 10 räcker inte...!

Men var var jag nu egentligen? Jo just ja! Det är tisdag och vår "tjejdag". Alva fick välja och då blev det ett besök till Marieberg. Å det är inte så att hon vill gå och shoppa och önskar sig en massa saker. Nädå! Får hon bara leka lite på lekplatsen mitt i gallerian och äta mat på en speciell restaurang ("den med gröna stolar") så är hon nöjd :o) Ja just ja, jag höll ju på att glömma. Åka hiss och rulltrappor...det måste man ju också göra :o)

När vi satt och åt lunch på den där viktiga restaurangen så satt vi och tittade på folk som kom och gick. Alva är så enormt duktig och givmild med komplimanger. Hon slänger ur sig dom högt och lågt...och hon menar ALLTID vad hon säger.

" Mamma, jag tycker om alla människor med kort hår...och dom med långt också, för det är så fint. Jag tycker också om alla korta människor...men också alla dom som är långa".

Visst är hon bara för underbar?!

Sen fick hon även en glass till efterrätt. En (1) kula chokladglass i en våffla. Hon bad om att få en sked och ett fat också...sen gröpte hon ur glassen och lade den på fatet och åt själv upp våfflan och bjöd mig på glassen :o) Jag kände för att vara lika snäll tillbaka så hon fick smaka av "min" glass. När vi sedan klädde på oss för att gå så ville hon att jag skulle följa med henne till kassan igen. När jag lyfte upp henne och hon fick ögonkontakt med tjejen i kassan så sa hon (på sitt stammande söta lilla sätt); Ja, ja, ja, jaaag tyckej att ni har jätte god chokladglass häj!

You just got to love her!

Å som jag sa förut så nöjer hon sig med det lilla. Inga stora krav alls faktiskt. Hon fick ett presentkort på en leksaksbutik på sin födelsedag av en kompis och det passade vi på att handla upp idag. När vi hade handlat klart och gick ut till bilen så sa jag;

"Vilken tur Alva...att du kunde köpa en sån fin docka för ditt presentkort".

"Jaaa! Och så fick jag ett alldeles eget papper också (kvittot)". Svarade hon och höll hårt i sin lilla kvittolapp och la den försiktigt i jackfickan :o)

Man har aldrig tråkigt med Alva :o)

Jahapp...så har vår dag sett ut so far. Nu har barnen besök av grannbarnen en stund och Molly sover ute på bron. Då passar jag på att tända en brasa och sätta mig tillrätta i soffan under en filt. Ska bara koppla av en liten stund sen så ska jag börja förbereda maten.

Hoppas ni får en skön tisdagskväll!


Tjejerna Kindevåg!

Efterrättsdags. Våffla och glass :o)

Molly har varit i behov av ett bad väldigt länge. Idag fick vi till det. Två minuter efter att hon kommit upp ur badet, fått en ren blöja och varma kläder. Ja då väljer hon att spritsa en maräng utan dess like. Why?!?!?!?!

Sitter och njuter av brasa, tända ljus och den fina tulpanbuketten vi fick igår av Jessica och Peter och deras grabbar när dom kom över på kvällsmat.

Alva sitter och drömmer sig bort bland långa och korta människor med långt och kort hår ;o)

Filmmys med syrran.

Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Oh man blir ju alldeles tårögd. Alva vilken underbar tjej!!!
    Molly kanske är som Jonas ödla, som bajsar bäst i badet... Även om det nu var efter för Molly.... Hihi!!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Sprits eller ej, otroooligt söt är hon! Ja ni andra också såklart men den där badbilden har något extra. Studentplakatsbild månne? Kram Diana

    SvaraRadera