onsdag 22 juli 2009

Nu ryker fönstret...



I eftermiddag började Marcus att riva fönstret i vardagsrummet som imorgon (hoppas, hoppas, hoppas!!!) kommer att ersättas med en dubbeldörr ut till altanen. Vi var tvungna att avlägsna ett element som suttit under fönstret och kommer nog att lida av en och annan köldknäpp i vinter men det får det vara värt. Vi får tillslut vår altandörr och behöver inte längre springa runt hela huset för att komma runt på baksidan.

Fönstret som vi är vana att se det...
Och efter att Marcus satt tänderna i det.


I förmiddags åkte jag och barnen hem till Romells för att hjälpa dom att plocka av lite hallon från deras smockfulla hallonbuskar. Barnen hade med sig varsin liten hink och började snällt att plocka. Alva gav upp efter ca fem minuter när hon hade fyllt sin hink med några kvistar av både mogna och omogna hallon. Sedan knatade hon iväg och satte sig i bilen och mumsade på sina "röda karameller". När dom var slut hojtade hon från bilen och Hugo axlade genast manteln som "Pass-upp" och sprang med nya hallon till lillasyster så fort hon höjde rösten. Vilka divafasoner!! ;o)

Själv plockade jag vidare. Till en början var det avkopplande och skönt att spana runt i buskarna efter stora fina hallon. Men allt eftersom märkte jag hur jag blev mer och mer manisk. Bokstavligt talat så såg jag rött!! Barnen hojtade från bilen att dom var beredda att åka vidare hemåt och jag hörde hela tiden mig själv upprepa "Ja, vänta jag ska bara plocka några till..." Jag kunde helt enkelt inte förmå mig själv att släppa taget och gå därifrån. Hela tiden såg jag nya röda och fina bär framför mig som jag bara MÅSTE plocka. Vi åkte iallafall tillslut därifrån med två stora pepparkaksburkar fulla plus ett och annat hallon i magen. Nu kvarstår bara fråga vad jag ska ta mig till med alla bär?? Jag är ingen hejare på att göra saft...så kanske får dom hamna i något bakverk, annars är det riktigt smarrigt att lägga några på en skopa glass.

Ikväll bakade jag en ny sats med bullar eftersom att jag lyckades bränna två plåtar igår. Hugo var fortfarande vaken och ville hjälpa till. Vi hade en mysig pratstund under tiden som jag bakade ut bullarna och rullade upp dom på plåtarna. Vi har haft en och annan dust idag så jag frågade Hugo om han tyckte att jag hade varit väldigt mycket arg idag? "Nä mamma, du har bara varit glad". Först blev jag glad av hans svar...sen tänkte jag efter...för det har varit ganska många ledsna miner idag pga utskällningar och tillrättavisningar. Har pojken ett minne som en guldfisk eller lever han i förnekelse?? Jaja...om han inte tagit mer skada av det än så, att han uppfattar det som att jag bara varit glad hela dagen så är det väl bara att tacka och ta emot. Det kan också bero på att jag kom på honom att sniffa stött kardemumma från morteln...den kanske har negativ inverkan på minnet, vad vet jag? :o)

Stackars liten somnade ifrån dom nybakade bullarna. Jag hade lovat honom att få smaka en innan han gick i säng. Men när jag kom in i Tv-rummet hade han somnat i soffan. Jag väckte honom för att han skulle få en chans att välja om han ville äta en bulle eller fortsätta sova vidare. Svaret blev tydligt då han segnade ihop och slängde huvudet i knät på mig och fortsatte att snusa och sova. Han får smaska på en bulle till frukost imorgon istället.

Alva sover sin första natt i växa-sängen i natt. Hon vägrade somna i den och sprang runt som en galning i huset och skrek och grät så fort jag kom i närheten för att bära tillbaka henne. Sista gången jag kom in i hennes rum för att lägga tillbaka henne i sängen hittade jag henne ihopkrupen i sin lilla minifåtölj snyftandes och snorig. Jag lyfte upp henne och och lade henne i min famn och på mindre än två minuter sov hon. Stackars Lala...vilken pärs att gå från spjälsäng till växasäng. Vi får se hur natten blir.

Imorgon kommer Roger och Birgit hit för att hjälpa oss med altandörren. Med sig har dom barnens kusiner Albin och Hanna. Jag och Birgit och barnen har planer på att åka till Hallsberg och Childrens upptäckarhus på eftermiddagen så att Marcus och Roger får jobba ostört. Ska försöka hinna blogga om det imorgon.


Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. Oj vad ni fixar och donar! Kommer att bli ursnyggt!
    Skulle en dag i helgen eller i början på nästa vecka passa?

    SvaraRadera