torsdag 9 februari 2012

Vet inte vilken överskrift jag ska ha...

Tja!

Allt bra? Torsdag idag...vi närmar oss helgen. Känner ni?

Dagarna flyter vanligtvis ihop med varann. Men de senaste dagarna och veckorna har jag faktiskt börjat känna av lite variation och avbrott i den annars lite smått tradiga vardagslunken.

Kan bero på att jag känner att livet börjar återkomma så sakteliga. Ja, alltså...jag har ju självklart känt mig "levande" hela tiden, men du som har varit eller är småbarnsförälder förstår nog hur jag menar. Man lever ju liksom i en liten bubbla. Och när det finns syskon med i bilden då blir det lätt att dagarna bara rullar på...vakna, åka till dagis/skola, hämta på dagis/skola, laga mat och sen sova igen (i grova drag alltså).

Men nu har den trötta mamman börjat se en ny värld utanför den ombonande lilla bebisbubblan och har därmed även fått lite ork och energi tillbaka. För hur varmt och gosigt man än har det i soffan med sin lilla mjölkvampyr så är det allt bra trevligt att få komma ut och träffa folk som inte bajsar ner sig, rapar, dreglar och skriker rätt ut för att testa sina röstresurser ;o)

Nu verkar det också som att Molly kommit in i lite bättre sovrutin på kvällen och natten (om man vågar säga det efter 2 bra nätter?). Fram tills för två dagar sen så har jag inte sovit så vidare värst bra. Molly bökar endel på nätterna och jag har vaknat och ammat henne sisådär 3-6 gånger per natt. Där i mellan vaknar man dessutom några gånger för att peta in nappen eller så är det storasyskonen som ropar och är törstiga, kissnödiga eller vill att man lägger på dom det avsparkade täcket. Suck!

Men nu hoppas jag att det har vänt. Känner mig faktiskt redan mycket piggare bara efter dessa två nätter med bättre sömn. Hoppas nu bara att det håller i sig :o)

Idag är det kompisdag här hemma. Brukar tillåta barnen ta med kompisar hem efter skola/dagis två dagar i veckan eftersom att jag hämtar dom så tidigt varje dag (12:15 och 12:30). Vi har just avverkat mellis och nu leker dom teater där uppe. Molly har jag just ställt ut på trappen. Sovdags igen.

Ikväll ska vi på öppet hus på Hugos skola. Vi ska få vara med i klassrummet och se hur en mattelektion kan se ut. Sen blir vi bjudna på soppa i matsalen. Ska bli kul!

Hoppas du får en fortsatt skön torsdag. Tjing tjong :o)




Alva och Cornelia leker pirater och har byggt en båt. Molly ser ut att ha ramlat överbord. Men verkar inte fara illa av det ;o)



Att jag sover bättre på nätterna beror antingen på Molly och att hon kommit in i bättre rutiner. Eller så beror det på den här mannen. Eller rättare sagt...avsaknaden av den här mannen ;o) Marcus har nämligen legat på Alvas golv i en veckas tid (ingen fara...han har inte hamnat i onåd ;o)...det är Alva som har varit lite orolig på nätterna och då har Marcus sovit på hennes golv). Sedan han "flyttade in" till Alva så har både jag och Molly sovit mycket bättre ;o)



Molly blir alltså 9 månader idag (jisses!) men har fram tills idag bara ätit 6-månaders mat. Dags att introducera "det tyngre artilleriet". Kanske hon står sig bättre på lite 8-månaders krubb? (Ja, nu kom ni på mig...mitt barn äter burkmat. Usch, vilken mamma va?! Men hon verkar inte misstycka. Hon gör precis som sina storasyskon gjort innan henne. Hon kväljer så fort jag testar egen hemlagad mat. Så burkmat it is!)



Barnen leker och ritar.



Molly och jag myser och gosar hela dagarna. Jag älskar denna unge så jag nästan blir sjuk.





Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. Tjena! Jag håller oxå på så där på nätterna. Visserligen märker jag inte av de stora barnen men Wille destu mer. Nellie sov hela nätterna i princip nästan från början. Jag tror tyvärr att jag själv är boven här. Jag orkar inte göra ett dugg åt saken. Samtidigt så orkar jag inte hålla på så här längre. Wille somnar vid 20.00 vaknar sen ca 23-24 ammar. Då orkar jag inte lägga tilbaka honom i sin säng utan slänger ner honom bredvid mig. Sen ligger han där och bökar sig igenom natten, piper och gnyr. Är i nåt halvsovandes tillstånd. Jag lägger honom till bröstet och så får man en kort paus. sen igen , igen och igen. Jag tror att han väcks av både mig och Mattias men jag vet inte. Får väl ta tag i detta antar jag. Det blev faktiskt bättre precis innan vi bytte sovrum sen tog det skruv igen. Vi ligger väl i ett sånt där "currykryss" antar jag....
    Kram på er.
    Anette

    SvaraRadera