lördag 21 augusti 2010

Promenad

Det är Lördag! Jag överlevde första veckan på jobbet och njuter nu av ledigheten igen...men bara två dagar dock. Det regnar och är grått ute så vädret lockar inte direkt till att hitta på några uteaktiviteter. Men jag och barnen trotsade ändå vädret för en stund och gav oss ut på en promenad när det var uppehåll. Vad som såg ut att bli en vanlig, ganska långdragen och händelselös promenad slutade med ett gastkramande drama med naturens egna skådespelare i huvudrollerna. Känsliga personer rekomenderas att inte läsa vidare...;o)

När vi nästan var hemma vid vårt hus efter en ganska lång promenad med Hugo på cykel och Alva i vagnen så passade jag på att vara flitig med kameran. Den sista snutten av vägen bjöd verkligen på många fotomöjligheter och jag har inte använt min kamera på ganska länge så jag var riktigt sugen på att "knäppa loss". Hugo fick syn på en fjäril och ropade åt mig att komma med kameran. Just när jag fiskade upp kameran för att ta kort flög fjärilen rakt in i ett spindelnät och på sin givna signal så var spindeln snabbt på plats och började förbereda sin måltid. Barnen såg på med STORA ögon och darrade lätt på rösten och undrade om inte fjärilen skulle ta sig loss?

Jag som egentligen tycker att spindlar är oliiiidligt otäcka (vilket jag försöker att aldrig visa inför barnen) kunde inte släppa blicken från spindelns skickliga arbete med att vira in sin måltid i sitt nät och sedan frakta den till en säker plats. Fascinerande!

Hugo i början på vår promenad.




Och till sist...
Den här helgen förärar Kungafamiljen Örebro stad med sin närvaro. Örebro firar nämligen jubileum. Det är 200 år sedan deras förfader, Jean Baptiste Bernadotte, valdes till tronföljare och just det skedde här i Örebro. När jag och barnen satt och tittade på bilderna på NA:s hemsida som uppdateras med jämna mellanrum så sa Hugo; "Mamma, är det där du och pappa?" när han såg den här bilden. Jo, jag tackar jag ;o) Här kan ni se fler bilder och läsa om vad som händer.
Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. Oh så snygg header! Och vilken bildsvit!
    Måste träffas och snacka kamera hörrödu så att jag kan lära mig lite mer!Kram!

    SvaraRadera