fredag 11 februari 2011

Trevlig fredag på er!

Hejsan!

Vet inte hur det är med er men personligen så tycker jag att det räcker med snö nu. Här har det verkligen vräkt ner i två dagar nu och blåsten och kylan gör att det drivar igen och fryser på på sina ställen. Imorse hade vi fullt sjå att ta oss in i bilen och när vi väl kom iväg så var det bara att halka fram i maklig takt till dagis och jobbet.

Om vi hade levt för flera hundra år sedan så hade vårt lilla Mosås varit utdöende vid det här laget. Här härjar nämligen vattkoppor så att det stänker om det (om man nu dog av vattkoppor förr i tiden? Vad vet jag!?). Vart och vartannat barn på dagis har iallafall insjuknat och idag var Alva enda barnet på sin avdelning...och så tre fröknar förståss. När jag hämtade henne i eftermiddags så hade dom slagit ihop sig med Blåklockan (avdelningen bredvid) för där var det bara fyra barn och tre fröknar. Stackars alla barn och deras familjer som blivit smittade...dom har ganska många veckor framför sig med utslag, klåda och feber. Som tur är så gjorde både Hugo och Alva bort sitt i somras så därför behöver vi inte oroa oss den här gången.

I morgon ska jag iväg och jobba en stund på dagen sen åker jag hem och så packar vi in oss i bilen för att åka upp till Avesta. Marcus ska nämligen åka Engelbrektsloppet (6 mil) på söndag och då passar vi på att hälsa på Mia, Stefan och Seth när vi ändå är där uppe. Jag har tagit ledigt på söndag för att kunna följa med upp. Jag fyller nämligen år på söndag och det känns ju lite tråkigt att fira födelsedagen på egen hand då Marcus och barnen är borta, så därför tog jag ledigt så att jag kan följa med och samtidigt få fira tillsammans med familjen. Vi kommer även passa på att fira Stefan som fyller år idag och Marcus som fyller år på måndag. Det blir en riktig kalashelg!

Igår hade vi vår hemgrupp på besök här hemma. Eftersom att vi som sagt fyller år snart så valde vi att slå på stort (?) och bjuda på smörgåstårta när dom kom. Jag var ju hemma och var ledig igår så det passade ju bra att pyssla med det eftersom att det kräver ett och annat moment. Men åh så god den blir! Det är min mammas recept som jag använder. Det har hängt med i familjen sedan jag vet inte hur länge? Men det är helt klart en favorit. Marcus familj har en annan variant på smörgåstårta som också är riktigt smarrig men den har jag inte riktigt lärt mig hur man gör än. Slänger med receptet på "Mamma Lilians smörgåstårta" här nedanför för den som vill ha.


Mamma Lilians smörgåstårta
4 pkt franska
5dl grädde
1 burk coctailbär
2-3 msk majonnäs
1 pkt skinka (eller hamburgekött om man så vill)
1 pkt Mjukost (ett stort paket)
1 pkt bredbar leverpastej (stort paket)
3-4 msk bostongurka
Ta fram en stor och bra bricka eller plåt att ha smörgåstårtan på. Skär bort kanterna på brödskivorna och bunkra upp så att det räcker till 4 lager. Börja med att lägga ut det första lagret på brickan.
Vispa 2 dl grädde ganska hårt. Blanda i majonnäsen och smaka av. Häll av vätskan och hacka coctailbären riktigt smått och rör sedan ner dom i grädden. Bred ut över det första brödlagret. Lägg ett nytt brödlager ovanpå.
Rör ihop leverpastejen med bostongurkan. Det kan hända att det behövs en skvätt mjölk för att röran ska bli mjuk och lätt att breda ut över det andra brödlagret. När det är gjort lägger du ytterligare ett brödlager ovanpå det.
Hacka skinkan och rör ihop den tillsammans med mjukosten. Bred ut över det tredje brödlagret och avsluta sedan med det sista brödlagret ovanpå det.
Låt gärna tårtan stå och dra ett dygn under en fuktig handduk eller plastfolie. Strax innan det är dags att mumsa i sig tårtan kan du börja garnera den.
Vispa 3dl grädde och blanda i några msk majonnäs och bred sedan ut detta över tårtan. Hacka isbergssallad smått och strö ut detta över tårtans topp. Skiva gurkskivor och täck kort-och långsidorna med dessa. Sedan är det bara att dekorera med vad helst du vill ovanpå detta. Jag brukar använda mig av äggskivor med svart eller röd rom på, skinksnurror, ostsnurror, räkor, citronskivor, tomatskivor...ja det är bara att välja och vraka.
Lycka till!
Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Smörgåstårta är dödligt gott!

    SvaraRadera
  2. smörgåstårtan ser jättesmarrig ut.Hoppas att du och Markus får en trevlig födelsedag tillsammans med dem andra,grattis till er båda två. Hälsningar från Annika Nurmi i Boden.

    SvaraRadera