lördag 26 februari 2011

Sköna lördag!

Hejsan!

Sitter och lider i soffan pga att Melodifestivalen i år är så otroligt klen och tråkig. Tyvärr så tror jag inte att vi har någon "vinnare" i år heller som kan ta hem segern i den stora tävlingen i maj. Men jaja...vad gör det om hundra år. Det är ju inget livsviktigt direkt.

Lider också för att magen står i fyra hörn, dels för att Kiwi kör aerobicspass därinne men också för att jag själv frossat i chips och dip ikväll så att det snart sprutar ut genom öronen. Jag har verkligen ingen karaktär när det kommer till chips och godis...suck!

För det tredje så lider jag också av den orsaken att Marcus har lämnat oss den här helgen. Imorse tog han sitt pick och pack och åkte upp till Mora tillsammans med en kille som heter Peter för att ladda inför Vasaloppets Öppna spår imorgon. Barnen och jag vinkade av dom imorse och har fått små meddelanden under dagen som vittnar om att dom har det bra och har kommit fram som dom ska. Dom bor i en lägenhet däruppe och har hämtat ut nummerlappar och lämnat in skidorna för vallning så tidigt imorgon bitti är dom redo att slänga sig ut i spåret tillsammans med tusentals andra entusiaster.

Jag har köpt SMS-tjänsten som gör att man kan följa Marcus i spåret genom att få ett sms med jämna mellanrum som talar om var han befinner sig och hur det går. Vill du också göra det? Skriv då VASA OS 3747 och skicka till 72777.

Idag har jag och barnen haft en helt fantastisk dag tillsammans. Vi tog det lugnt och hade det gott hela förmiddagen. Barnen målade och pärlade så det stog härliga till. Dom valde ut varsina pärlplattor att lägga i ett kuvert och adressera till sina kompisar här i Mosås. Så när vi sedan bestämde oss för att ta en tur bort till skridskobanan tog vi med oss breven och lade i kompisarnas brevlådor. Både Hugo och Alva var superexalterade över sitt påhitt.

Sedan åkte vi skridskor ute i det sköna och varma vädret. Innan ni får se bilderna och hinner börja fundera på att anmäla mig som vårdslös förälder så var det absolut inte med avsikt jag lät dom åka utan hjälm. Båda barnens hjälmar vart kvar på dagis och det kom jag på först när vi var framme vid skridskobanan och då var det inte läge att förbjuda dom att åka. Men vi tog det extremt lugnt och försiktigt och inga barn skadades i samband med skridskoturen.

Alva åkte för första gången och blev helt såld, hon ville aldrig sluta. Hon sprang mest runt och trippade på tårna och vaggade som en liten pingvin men hon var överlycklig och jublade glatt "Jag har läjit mig att åka skjidskoj!!!" Hugo fick snabbt ont i fötterna pga för små skridskor men var ändå nöjd.

Sedan har eftermiddagen och kvällen bestått av kalas och melodifestivalen. Nu sover barnen och jag ska snart göra dom sällskap. Vi trängs alla tre i våran säng inatt för att jag ska slippa springa upp och ner tusen gånger nu när jag är själv. Ofta räcker det att dom sätter sig upp och ser att jag ligger bredvid och då lägger dom sig tillrätta igen och somnar om. Det är mycket bättre än att behöva springa upp och ner ur sängen 725 gånger för att lägga på någon täcket, ge någon vatten eller bara ge en klapp på kinden.

Hugo behövde ingen uppvärmning...han gav sig ut på isen på en gång.

Alva sprang först bara runt i skorna...men när storebror erbjöd sig att hålla i henne när hon åkte skridskor, ja då fanns det inga tvivel längre.

"Håll hårt, släpp aldrig taget..."

Men trots brorsans stöttande armar så händer det att man trillar.

..."Aj min rumpa"

"Kom, jag tar emot dig!"

Hahahahahahahahahaha!!!!!!!!!

Man blir trött av att åka skrillor!

"Ta kort på mina vassa knivar" befallde Hugo.

Bolibompaspelberoende 5 och 3-åring :o)
Hoppas ni får en fin söndag!
Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. vad söta dem är. Skönt att det har blivit varmare. hoppas att det kommer att gå bra för din man i skidspåret imorgon.ha det bra, hälsningar anonym.

    SvaraRadera