lördag 11 december 2010

"Say Mama"

Tjingeling på er!

Sitter i soffan med barnen och tittar på film från när dom var små. Jag har en svärfar som är flink med kameran och redigeringsprogram på datorn så han brukar varje år pyssla ihop en DVD med filmsekvenser på barnen från det gågna året och sedan lägga på lite bakgrundsmusik och text. Jätte mysigt att ha kvar i framtiden.

Vi har precis städat undan i köket efter årets första pepparkaksbak. Barnen har kämpat med kavel och kakformar och lyckats åstadkomma en riktig gedigen pepparkakssamling. Men i skrivande stund är faten dom låg på i stort sett redan tomma. Jag tyckte att jag tittade bort i bara en sekund, men å andra sidan så borde jag vid det här laget veta att när det kommer till kakor och bakverk så är dom snabba som vesslor.

Om en liten stund är det dags för "Sing sing" på barnkanalen. Det ska bli så skönt...för då kanske barnen för en liten stund är tysta och nöjda. Hela dagen har nämligen gått ut på att gnälla, nöta och tjata ut namnet "mamma". Det har gått så långt att jag faktiskt fått huvudvärk på kuppen. Visst brukar dom vara flitiga användare av "mamma, maaaaammaaaaaa!!" vanligtvis också, men idag tog dom nog priset! Det är faktsikt så jag funderar på att börja kalla mig något annat, bara för att få lite omväxling och kanske en paus, och då ska det gärna vara så besvärligt att säga så att dom istället lär sig ropa "pappa, paaaaappaaaaa!!" Sickan, jag tror jag har en plan!

Källaren är i full förändring. Idag har Marcus målat, snickrat och satt upp hyllor så nu börjar det verkligen arta sig där nere. Just nu är han på Julbord med jobbet men när han kommer hem sen så sa vi att vi ska göra ett ryck och sätta upp skenor i taket, sy om ett par gardiner att hänga upp som draperi, sätta upp lite mer på väggarna och sedan måla det sista varvet på golvet. Så imorgon vågar jag nästan lova er slutresultatet. Spännande!

Kan också meddela att jag känner mig lite lugnare när det gäller bebisen i magen. Imorse kände jag nämligen dom första riktiga sparkarna...jippi!!! Det var när jag låg och drog mig efter frukost i sängen. Då var det en liten skrutt därinne som ville tala om att den också ville vara med och mysa lördagsmys med mamma och storasyskonen. Gissa om jag blev lättad och glad. Kände sparkar mitt på dan också när vi satt och åt mat...så det var inte bara inbillning imorse. Nu kan jag förhoppningsvis sluta oroa mig och bara njuta av det som ligger framöver!

Eftermiddagsfika.

Rotade fram alla kakformar jag hade.

Två små bagare.

Hugo

Alva
Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Hej på dig graviditetskompis...vad skönt att du fått lite respons från pyret där inne i magen. Visst är man lite mer nojjig nu denna tredje gången? Mitt pyre röjer nu (sedan kanske 1 1/2 vecka) för fullt där inne jag märker av alla vakenhetsperioder som den har och kan väcka den om jag vill få lite respons. Hur var Hugu & Alva i magen? Mina var som galningar. Beror ju lite på vart moderkakan sitter mm förstås om sparkarna dämpas eller ej. Har nu gått in i v 22. Fick samma datum som efter mens på ultraljudet så den 23/4 är det dags. Har visserligen inte gått fullt ut med de andra så vi får väl se när det blir. Mår du bättre nu med tröttheten?? Mitt illamående är bättre behöver inte tabletterna längre men kräks ofta en gång på morgonen men det är helt ok.
    Många kramar/ Anette

    SvaraRadera
  2. Åhhhhh så skönt för dig gumman!!!!Kramar till dig och be barnen träna på pappaordet;)/Mamma

    SvaraRadera