onsdag 10 februari 2010

Underhållning i Mosås

I morse hörde vi det enträgna ljudet från motorsågar utanför huset. Vi skyndade oss ner för att få en bättre vy över vad som försegick vid utkanten av hustomten.

Det var trädbesiktning på gång och idag hade dom siktet inställt på dom stora gamla ekarna bredvid stationshuset. Jag flyttade undan blomkrukan och lampan i fönstret för att göra plats åt barnen som ivrigt klättrade upp för att få så bra sikt som möjligt. I imponerande TV-sportskommentatoranda kommenterade barnen flitigt allt som hände och jubelropen och flämtningarna som undslapp dem när de största grenarna föll till marken påminde om supporterpubliken på dom stora fotbollsmatcherna som visas på TV:n :o)

Jag passade på att gå ut och prata lite med de gul/orangeklädda "gubbarna". Vi var nämligen lite nyfikna på om dom även skulle ge sig på björkarna som står strax framför husets framsida. I sådanafall var Marcus sugen på att få ta del av veden som blev över. Tyvärr skulle dom inte ta sig an björkarna, men efter en stund knackade det på dörren och det visade sig att dom hade lokaliserat ett "riskträd" på baksidan som var ruttet i stammen och lutade oroväckande mycket åt rälshållet. -" Vi fäller det och sågar upp det i önskad storlek...kostnadsfritt!" sa killen. Eehh...vad svarar man på det? Jag var tvungen att fråga flera gånger om jag hade förstått rätt...och det hade jag visst. Dom kommer tillbaka någon gång i feb-mars och fäller trädet samt sågar upp det i 30cm stora vedklabbar. Helt otroligt!!

Barnen spanar i fönstret.

Det såg så enkelt ut när dom klättrade upp i trädtopparna.

Före

Efter



Kram Lovisa

3 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det var såå spännande för barnen att titta på, här hemma är det stoora lastbilar/långtradare och traktorer som gäller! Men du vilka helt otroligt stora och fina fönster ni har, blir så avis! ;0) Nehej, nu är det dags att försöka komma på någon middag..barnen hänger i förklädet ;o) Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Vad bra med underhållning så där på blanka vardagen, men sååå naket det blev.
    Vilket flyt att ni får lite ved också det är ju bara att tacka och ta emot.
    Ha det gott.
    Kram från blå huset.

    SvaraRadera
  3. Det var lite skillnad när jag tog vägen förbi er hem från jobbet, det var så tomt på stationssidan.
    Bra med gratis ved!! Det är ju inte alltid man har sådan tur att man slipper göra jobbet själv.

    Vi får försöka ses någon gång snart. Jag träffade Marcus i måndags och vi kom fram till att det var bra många månader sedan vi sågs.
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera