lördag 7 februari 2009

Youtube och lördagsmys




Innan jag och Marcus skaffade barn var vi som de flesta andra barnlösa vuxna, nämligen de "bästa föräldrarna". Vi hade så många bra tankar och ideér om hur vi skulle uppfostra våra barn. Godis och kakor skulle dom inte få komma i närheten av. Tv:n skulle inte få fungera som barnvakt och dom skulle sova i sina egna sängar på nätterna och bara komma över till oss om det verkligen krisade...


Hur ser det ut idag då? Ja, om vi säger så här...sängen innehåller sällan färre än tre personer, Tv:n går ofta varm och godis och kakor finns det gott om i våra skåp och skafferi. Vi blev helt enkelt bara "föräldrar"...som gör så gott dom kan.


Nu har det poppat upp en ny favorit här hemma, nämligen datorn. Det är som en helt egen värld. Med några knapptryck kan man göra allt från att läsa om dagens händelser, spela spel, kolla recept, söka efter adresser och telefonnummer och...titta på youtube!


Jag har försökt att hitta bra klipp som är på svenska, men barnen har fastnat för små 5-minuter långa Barbapapaklipp på tyska, franska och japanska. Hugo säger; "Mamma jag vill titta på dom som pratar blaaööåöbaalååååööö". Hugo som är ett riktigt teknikfreak har självklart redan hunnit förstå sig på hur man klickar sig fram till dom olika klippen, så det gäller att sitta med så att han inte hamnar på någon opassande sida. Det finns ju ett och annat konstigt klipp på youtube. En annan av barnens favoriter är klippet jag lagt in här nedan...











I går kom det en hel del snö så imorse passade det bra att ge sig ut med barnen på en lite tur med boben och pulkan. När vi kom hem igen var vi lite kalla och blöta och vad passar då bättre än en piknick framför brasan?!


Ikväll ska Marcus till kyrkan och spela så jag och barnen får ha en myskväll på egen hand. Förhoppningsvis hinner han hem till melodifestivalen, det vore trist att behöva se den alldeles själv.

Ha en fortsatt skön lördag!

Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. haha den där med fåglarna ÄLSKAR jag. Jag kommer ihåg när jag såg den första gången. Vi var och kollade monsters inc på bio och de visade fågelfilmen först. VI höll på att kissa på oss, så mycket skrattade vi. Förstår att barnen gillar den =)
    Kramar Mia

    SvaraRadera