torsdag 19 februari 2009

Årets första semla



Idag slog jag på stort och köpte med mig tre semlor hem efter jobbet. Det stämmer ju inte riktigt överrens med våra nya matvanor, men regler är till för att brytas och ibland behöver man få unna sig något gott.
Jag kan rekommendera cafét där jag köpte dom. Det heter Fröken Brogrens och ligger på väster, Vasatorget. Ett littet sött fik med supertrevlig personal, gott och jätte billigt fika! Har ni vägarna förbi så tycker jag att ni ska kika in och ta en fika eller varför inte köpa med er något gott att ta med hem.
Idag var det första dagen sedan starten som Alva inte grät när jag lämnade henne. Det kändes otroligt skönt. Däremot var Hugo inte speciellt nöjd med att jag skulle åka till jobbet och lämna honom på hans avdelning alldeles själv. Han gillar inte riktigt att det är så få barn på avdelningen nu. Vi har nämligen sportlov här i stan så många barn är lediga eller så kommer dom till dagis små stunder bara. Jaaa, är det inte den ena så är det den andra, men när jag hämtade honom i eftermiddags hade han så kul så då grät han istället för att han inte ville gå hem...aldrig blir det bra, hur man än gör ;o)
Alvas avdelning gjorde en utflykt in till stan idag. Dom åkte bussen in till biblioteket för att låna lite nya böcker och passade då på att äta lunch i caféet som finns i samma byggnad, 'Mummel och mums'. Dom hade visst haft det väldigt mysigt. Hugos avdelning gjorde detsamma i måndags. Dom tog också bussen in till stan men dom hade på schemat att istället gå till slottet för att mata änderna med brödsmulor. Så Hugo lämnade hemmet på morgonen med en femkrona i ena jackfickan till bussfärden och en påse med smulat bröd i den andra. Dom hade gott om tid på sig innan bussen skulle gå tillbaka till dagis så då besökte dom lite spontant ett café på stan och fröknarna köpte STORA kanelbullar och festis till alla barnen. Gissa om Hugo hade mycket att berätta när han kom hem.
Vad annars händer i livet? Jo, jag har kommit in på en intensivkurs i engelska på jobbet. Hade första lektionen i tisdags och den andra idag. Nästa vecka kommer det att vara tre till lektioner utspridda och sedan ska vi vara fullärda. Nä, men mycket har jag redan lärt mig. Tex att kommun på engelska heter - municipality, offentlighetsprincipen heter - The principle of public access to official documents. Det är väldigt lärorikt och roligt. Hoppas bara att man kan få möjligheten att använda sig av kunskapen i praktiken.
Vi har bokat en resa till Turkiet tillsammans med våra goda vänner, familjen Romell. Vi kommer att åka till Alanya i oktober. Det ska bli otroligt skönt. Sist jag och Marcus var utomlands tillsammans var på vår smekmånad då vi var i Thassos i Grekland. Det ska bli mysigt att få åka tillsammans med Hugo och Alva också. Dom hinner som tur är växa på sig lite mer tills dess. Då tänker jag framför allt på Alva...hon skulle bla behöva få ordning på sin sömn tills dess. I natt var hon billig och nära på att hamna under rubriken "fingerpillande och gnällig vällingmissbrukare till SALU" på Blocket. Varken jag eller Marcus fick många timmars sömn inatt. Det är tur att hon är så OTROLIGT söt och underbar dagtid för då hinner man förtränga vad som händer nattetid.
Nu ska jag sätta mig på motionscykeln och trampa bort semlan.
Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. Fröken Brogrens är super! Vi äter färskt bröd därifrån till frukost varje vardag här på jobbet. Semlorna får vi på tisdag, de har blivit utsedda till stans bästa något eller några år och jag håller med.
    Vad skönt med en resa inbokad, då har ni något att se fram emot när hösten kommer. Jag blir inte avundsjuk alls! ;-)

    SvaraRadera