måndag 2 februari 2009

Jag skulle ha stannat kvar i sängen...


...och dragit täcket över huvudet och fortsatt sova. Idag har det nämligen inte varit någon bra dag. Det mesta känns som att det har gått emot mig. Som tur är så har barnen varit underbara (det brukar dom alltid vara...men mer eller mindre) vilket har förgyllt den här dagen en aning.

Det började med att vi var sena i morse (vilket var mitt fel, eftersom att jag låg och drog mig i sängen allt för länge efter en relativt sömnlös natt). En stressad mamma är ingen rolig mamma och så visade det sig att Alva hade vaknat på fel sida och var inte alls på humör för dagis.

När vi kom fram till dagis så visade det sig att Alvas inskolningsfröken var hemma med sjukt barn så dom var "en man kort" och dessutom var vi tre föräldrar med "nya" barn där idag så det var minst sagt hysteriskt. Tanken var att Alva skulle stanna kvar över lunch men med tanke på hur situationen såg ut kändes det inte som att det var en så bra idé. I stället gjorde vi som i fredags, att jag åkte iväg i ca 40 minuter. Alva blev ledsen när jag skulle åka och när jag ringde tillbaka efter tio minuter berättade dom att det hade gått över efter att hon hade sökt tröst hos en av dom andra föräldrarna som också skolade in sin dotter...en pappa!!! Hon hade suttit och kurat i hans knä en stund men sedan hade hon kommit på att jag var borta och hade blivit ledsen igen. Ingen bra dag idag alltså...

Efter att vi hade hämtat Hugo på sin avdelning skyndade vi hem för att få i oss lunch...som snarare kändes som middag tidsmässigt. Eftersom att jag inte hade planerat att någon utav barnen skulle vara hemma så hade jag inget lunchalternativ på gång så det var bara att improvisera fram något lite snabbt. Det fick bli köttfärs sås och spagetti. Allt gick bra fram tills dess att jag skulle hälla av spagettin i durkslaget och slant med kastrullen över ett glas som stod på diskbänken. Det gick självklart sönder och glas splitter ramlade ner i spagettin. Barnen satt redan till bords och var mer än lovligt hungriga när jag var tvungen att förklara att jag skulle göra ny spagetti. Alva skrek och Hugo började gnälla. Men sedan kom Hugo på att han kunde hjälpa Alva att dricka vatten ur sitt glas. Alva som inte var speciellt sugen på vatten knep ihop läpparna vilket resulterade i att hon blev dyngsur av både vatten och tårar.



Inte nog med detta så visade det sig att Alva hade feber ikväll och har vaknat och skrikit och gråtit flera omgångar de senaste tre timmarna. Marcus har varit borta ikväll och Hugo skulle nattas så det slutade med att hon fick komma upp en stund. Så nu har hon sprungit runt och härjat och har förhoppningsvis tröttat ut sig så att hon somnar och sover gott resten av natten. Vi får se hur hon mår imorgon bitti men med största sannolikhet blir vi hemma i några dagar och får ta ett uppehåll i inskolningen. Det hjälpte med andra ord inte att isolera sig...hon blev sjuk ändå!








Hugo, som fick en ny "coool bil" med posten idag, har svävat på små moln. När han öppnade upp kuvertet drog han en lättnadens suck och kunde inte tacka farmor tillräckligt för den fina bilen. Nu börjar det bli lite fullt i sängen med både "fula gubbar" och "coola bilar". Men han verkar sova gott ändå.

Kram Lovisa

3 kommentarer:

  1. Oh, hopps ni får en bra ny dag!!! och att Alva får vara frisk nu. Stackars dig!
    Kramar Mia

    SvaraRadera
  2. Åhh nej! Vi saknade er i lördags, men förstår absolut hur ni tänker. Smitta är tyvärr svår att undvika, för i princip kan man bli det i en kö på Willys, eller hur? Krya på er så att det känns och vi håller tummarna det ska vara kortvarigt. Vi hörs om ett nytt datum snnart! KRAMAR i mängder

    SvaraRadera
  3. TYPISKT!! Sådana dagar är det bara att glömma å hoppas på en ny bättre dag imorgon. Om ni ska vara hemma å kura så lämnar jag baktips på min blogg, lite kakor förgyller ju alltid, eller hur!? Krya på er!!
    Kram Linda

    SvaraRadera