måndag 23 februari 2009

Söndagstjafs


Igår gjorde vi oss i ordning för att åka till kyrkan. Vi har haft endel problem att få med oss Hugo de senaste veckorna. Samma sak gäller när vi ska åka till dagis...det är en ständig kamp. I går började tjafset med att han ville ha på sig en viss tröja som jag inte tyckte passade att han hade på sig, det var nämligen mer en "dagiströja" än en "fintröja". Hugo blev oxtokig och skulle absolut ha den på sig. Egentligen var det väl inte så viktigt, men eftersom att jag hade börjat säga att han inte skulle få ha den på sig så kände jag att jag behövde stå på mig. Det slutade med att Hugo var totalt söndergråten och förtvivlad. Vi blev en kvart sena till kyrkan men väl framme var det som att vända på en hand. Hugo hakade på sina kompisar ner till söndagsskolan och allt var frid och fröjd. När det var dags att åka hem höll vi inte på att få med oss honom hem...(vad typiskt det är!) Men då kom vi på att vi kanske kunde fråga Alfred om han ville haka på oss hem och det ville han... Då var det helt plötsligt inga som helst problem att klä på sig och haka på ut till bilen ;o)


Hemma i Mosås så slängde grabbarna av sig ytterkläderna och gav sig in i leken på en gång. Efter ett tag käkade vi mat och åt smarrig efterrätt och grabbarna fortsatte sedan att leka. Innan det var dags för Alfred att åka hem hann vi ge oss ut i snön och åka lite pulka och bob. Grabbarna var jätte duktiga på att turas om vem som skulle få åka boben och pulkan i backen. En lyckad eftermiddag med tanke på hur morgonen hade börjat...


Coola grabbar!



Alva smaskar i sig glass och bananer.


Busfrön
I morse vaknade barnen tiiiidigt! Den här veckan är inte nådig då det gäller tidiga mornar och sena kvällar med massa olika aktiviteter inplanerade. Eftersom att jag numera jobbar 95% så har jag begärt att få lägga mitt schema så att jag alltid börjar klockan nio på mornarna just för att slippa stressa upp barnen på mornarna. Men eftersom att jag har kommit in på den här intensivkursen i engelska (bara onsdag och fredag kvar den här veckan, sedan är den slut) så blir det endel tidiga mornar. Plus så har jag ett personalmöte den här veckan som börjar klockan åtta, så då blir det att kliva upp tidigt och lämna barnen på respektive avdelningar så att dom hinner äta frukost där. Stressigt? Ja! Men dom verkar hantera det riktigt bra. Det är nog jag som far mest illa.
I morse när jag skulle vinka av Alva vid dagis så gav hon mig en puss och sträckte sig sedan upp mot sin fröken och vinkade till mig. Vi brukar alltid vinka en extra gång vid fönstret också innan jag går och idag stog Alva med ett stort leende på läpparna och slängde iväg slängkyss efter slängkyss...underbart att se! När jag hämtade henne i eftermiddags fick jag höra att hon är väldigt generös med just slängkyssar. Var och varannan förälder som hämtar sitt barn på Alvas dagis få en slängkyss med sig hem ;o)
Kram Lovisa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar