tisdag 6 januari 2009

Rekordbygge

Sista lediga dagen och imorgon börjar allvaret...för vissa av oss. Marcus ska till jobbet som vanligt men jag är hemma med barnen. Vi fortsätter vår uppdelade föräldraledighet några veckor till fram till dess att Alva ska skolas in på sitt dagis som kommer att ske i månadsskiftet januari/februari. Imorgon är dessutom dagis stängt för Hugo så han blir hemma med Alva och mig. Vi får väl se vad vi hittar på för att få dagen att gå.


Idag har vi haft en skön dag tillsammans. Barnen sov till strax innan åtta. Marcus fick sova vidare och jag tog med barnen ut till tvrummet för att titta på "morronbompa". Efter frukost byggde Marcus och Hugo ett megahögt torn nere i vardagsrummet. Dom brukar bygga torn med duplolegot men aldrig har dom byggt ett så högt torn som dom gjorde idag...det nådde ända upp till taket, och vi har nästan 3m i takhöjd!! När tornet väl var färdigbyggt skulle det sedvanligt rivas till barnens glädje.


När det var dags för Alva att sova gick vi ut på en riktigt skön långpromenad. Det var inte lika kallt idag som tidigare i veckan, bara -3 grader men det blåste riktigt ordentligt vilket fick det att kännas som om det var 20 grader kallare. Efter ett snabbt stopp i lekparken bar det av hemåt. Vi hade nämligen en lunchdejt hemma hos Romells att hinna till.


Hugo har en barnfåtölj från IKEA som han fick i ettårspresent. På senare tid har han inte visat så stort intresse för att sitta i den men så fort jag introducerade den för Alva var det helt plötsligt hemskt viktigt vem den egentligen tillhörde. Hugo har gnällt och blivit arg så fort Alva suttit i den så då tyckte vi det var lika bra att svänga förbi IKEA på väg till Romells och köpa en till för att slippa allt gnäll.
Sagt och gjort.



När vi kom hem tidigare ikväll monterade Marcus ihop den med lite hjälp från Alva och barnen fick sitta i varsin medan dom tittade på tv. Och tänka sig...inget gnäll över huvud taget! Ibland kan det vara värt att köpa sig fri från bråk ;o)

Stridsyxan är nergrävd för en stund och den egentliga syskonkärleken skiner igenom.

Alva hjälper pappa att läsa manualen vid monteringen.

Kram på er!











5 kommentarer:

  1. Hej. Kul att du hittade mig. Det är tack vare dig som jag började blogga. Insåg att det var ett superbra sätt att dela vårt liv med gamla kompisar och släktingar som är utspridda som era.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Bygga torn! Vilken underbar glädje. Ser ut som ni har det bra hemma. Ja saknar att sitta hemma hos och dricka en kopp kaffe.
    Ja har alltid misstänkt att Marcus var bra på hantverk och bygga saker ;)
    Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  3. Ooooh, min älskade Hugo!!! Han är min favoritHugo han!!!
    Och Lala då! Underbara barn.

    Kramar MIA

    SvaraRadera
  4. Gissa om det fanns två imponerade kusiner här som såg hur högt tornet var, och hur det sedan rasade! Det får nog bli repris på tornbygge när Albin kommer nästa gång, han var mäkta imponerad!

    //Skärstadbönderna

    SvaraRadera
  5. Hej igen. Tyvärr så är de söta fötterna inte någon av de minas. Hade svårt att komma på någon bra bild men så kom jag på att det är det gulligast som finns (barnfötter) samtidigt så är det jag ser dagligen med mitt jobb, små gulliga fötter
    Nettan

    SvaraRadera