torsdag 12 april 2012

Anfall igen och Palt´n

Hej på er!

Idag hände det igen. Hugo hade en kompis med hem efter skolan och på eftermiddagen var dom ute och hoppade i studsmattan och efter en stund kom Hugo in och sa att han hade svimmat igen. Han hade känt en olustkänsla i kroppen och i nästa sekund så hade han vaknat upp liggandes på studsmattan. Den här gången hade han visst skakat lite i händerna sa kompisen. Hugo själv mindes såklart ingenting men klagade på huvudvärk efteråt.

För typ två veckor sedan så var vi på återkoll på sjukhuset med Hugo. Allt såg bra ut och vi fick möjligheten att fråga sånt som vi har gått och funderat på. Det var en jättebra läkare som vi fick träffa. Han lyssnade och förklarade på ett bra sätt.

En av många biverkningar sägs vara dåligt minne. Och jag kan tycka att Hugo är lite disträ ibland och har svårt för att minnas vad man har sagt och så. När jag tog upp det med läkaren så hade han ingen erfarenhet av det hos andra patienter utan trodde mer att det kunde bero på åldern ;o) Hihi...det har jag i och för sig också misstänkt. Inte nog med 6-års trots, han ska ha 6-års "blackouter" och minnesförlust också ;o)

Vi fick en ny medicin utskriven också. I dagsläget äter han något som heter Tegretol. När den tar slut så ska vi gå över på något som heter Tegretol Retard. Den ska tydligen gå ut i kroppen lite långsammare samt att den har färre biverkninger. Det gillar vi! Hoppas att den funkar.

Det konstiga är att anfallen verkar komma med tre månaders mellanrum. Första gången var i oktober, då han fick 4 anfall på 6 dagar. I januari var det sedan dags igen. Men som tur var bara ett anfall den gången. Och så nu idag. Konstigt. Vi får se om det bara är en tillfällighet eller om det håller i sig. Då vet vi vad vi har att vänta någon gång i juli.

Nu över till något annat. När jag går hemma på dagarna är jag extremt dålig på att laga lunch till mig själv. Oftast så räcker maten från dagen innan till 1 matlåda och den känns det ju mest rättvist att Marcus får ta med sig till jobbet. Jag tycker att det är trist att stå i köket och laga mat till bara mig så därför brukar det sällan bli att jag äter något mitt på dan.

Men idag fick det bli ändring på det. I helgen som var så fick jag en fantastisk present av min mamma. Sist dom var uppe och hälsade på min syster i Lycksele så smugglade hon med sig något som är mer värdefullt än guld, hem till mig.

Palt!

Så idag har jag stått och rullat palt och ätit dom med andakt, så som sig bör. Med rikligt med smör och ett stort glas med kall mjölk. Heaven!! I morgon kommer det smaka, om möjligt, ännu godare. För då ska jag steka upp dom i mjölk. Ååååh, det vattnas redan i munnen. Jag tror nog jag ska ta ock krypa i säng redan nu...för då blir det morgon mycket snabbare ;o) Kan man äta palt till frukost?? Hmmm.....

Vad jag vet så finns inte denna guldklimp att få tag på i våra mataffärer här nere i södern. Om någon vet med sig att ni har sett den. Hojta till är ni snälla :o)
Jag gillar palten bäst utan fläsk inuti. Den ska vara "naken" och serveras med bara smör. Ingen lingonsylt heller...och definitivt ingen sirap!
Här ligger dom i vattnet och gosar till sig.
Taaadaaaaa! Den här tallriken skulle väl inte vinna första pris för utseende och upplägg direkt. Men ooooooh så gott det smakar!!! Mums :o)
Ikväll har Marcus och barnen byggt ihop en legopolisstation som Hugo fått ärva av storkusin Noa. Barnen har varit helt saliga (Marcus med för den delen) och hade tålamod att bygga ihop den första delen (fängelsecellerna) ikväll. Imorgon fortsätter dom med garagedelen och lite annat som smått och gott.
"Jag ÄÄÄÄLSKAR den!" utbrast Hugo när den var klar. När han hade gått och lagt sig så ropade han in mig på rummet flera gånger..."Visst är den fin mamma", "Visst är det en cool polisstation"; Du får gå ner och leka med den mamma om du vill"...osv osv ;o)
Tack Noa, du är bäst!!!
Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Hej Lovisa! Har flera ggr förut försökt skriva här men inte lyckats. Nu göra jag ett sista försök. Jag gick ingång på din palt. Vi åt det nämligen senast i onsdags, så smidigt!!. Det finns en affär i Jönköping som säljer detta, nämligen Willys i HUskvarna så om du har rikitg tur kanske de har det i Öret oxå. Hoppas det är bra med er! Kram Bettan

    SvaraRadera
  2. Hej Bettan!

    Vad kul att kommentaren kom fram! Tack för tipset ;o) Jag tycker att jag har kollat efter paketet på hyllorna på Willys ute hos oss. Men det kan ju hända att jag har missat det. Kanske kan det vara så att vårt Willys är för litet. Det finns liksom inte i sortimentet. Men jag bara MÅSTE få tag på det ;o) Hoppas allt är bra med er också. Long time no see. Kram på dig!

    SvaraRadera