torsdag 24 november 2011

Julmys

Hej!

Jag hade ju tänkt blogga om vår lilla traditionella julmysardag igår men Marcus var borta igår kväll och Hugo hade svårt att somna och när han väl lyckades, då vaknade Alva och så ville inte Molly somna i sängen utan skulle äta och sova i famnen. Så när det väl fanns tid över då var det sängen som kallade istället.

Men nu har jag tid att skriva lite om vår mysiga eftermiddag igår.

Mia och Seth kom hit efter kl 13 någon gång och då drog vi igång och gjorde en lussebullsdeg som fick stå och jäsa under tiden som vi bakade pepparkakor. Barnen orkade vara med ganska lång stund, längre än vad jag hade trott så vi fick ganska mycket bakat tillsammans.

Julkänslan har inte riktigt infunnit sig trots julmyset igår. Men snart så. Men jag tror barnen känner av den trots allt. Dom sprang runt och sjöng julsånger och tyckte att det var riktigt kul att baka och pyssla. Men det är väl naturligt att det blir så. Jag älskar julen men den där riktigt mysiga julkänslan som man hade som barn, den är sedan länge borta. Nu njuter man och gläds genom barnen istället. När man ser deras lycka och förväntan, då mår man bra inombords.


Vi började med att barnen fick måla sina trolldegspepparkakor som ska hänga i julgranen. Ett populärt påhitt som jag tror det kan bli en uppföljare på. Här kommer receptet för den som vill:


Trolldeg


12 dl mjöl

ca 4,5 dl vatten

3 dl salt

2,5 msk olja

Knåda ihop degen väl.

kavla ut degen och stansa ut figurer med pepparkaksformar. Grädda i 170 grader i ca 30-40 minuter. Låt dom svalna och måla sedan. Glöm inte att göra ett hål så man kan hänga dom i granen. (Jag använde ett sugrör att göra hål med. Jag gjorde en halv sats och fick ett 20-tal figurer.) Lycka till!


Alva målar en gumma.

Dags för pepparkaksbak.


Molly tyckte att Seths tomteluva var lite fräck ;o)


"Men, den sitter ju fast"


"Hehehehe!"


Årets nyheter i julgranen :o)


Till sist så blev det lite pepparkakspimpning.


En härlig dag fick vi tillsammans, men oj så trött jag var på kvällen. Tack Mia och Seth för att ni kom!



Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. Så mysigt ni har haft.
    Förstår om kudden var skön på kvällen.
    Kram

    SvaraRadera