måndag 22 augusti 2011

Första skoldagen avklarad

Tjingeling!

Hoppas ni haft en härlig måndag. Några kanske kom tillbaka till jobbet idag efter en lång semester, andra har kanske redan jobbat i några veckor redan? Här har det varit en spännande dag på "jobbet" för vår lilla sexåring - to be. Första skoldagen minsann!

Det märktes att mamman (alltså jag! Förstår inte varför jag envisas med att nämna mig själv i tredje person, hehe) har legat av sig under sommaren, för trots att jag hade satt klockan på tidig väckning så fick vi stressa iväg till skolan. Men egentligen skyller jag på att det började regna, vilket jag inte hade räknat med när jag gick igenom logistiken igårkväll.

Men fram kom vi, så att jag hann stå och svettas som en galning bland alla andra förväntansfulla barn och stolta föräldrar. Hugo tyckte inte att jag behövde följa med honom in...han avfärdade mig redan innan vi gick in genom dörren men den här stunden skulle han inte få ta ifrån mig. Min förstföddes första dag i skolan, då ska jag absolut vara med :o)

När vi hade vinkat "hejdå" efter att han hade sprungit in och satt sig i ringen på golvet med sina kompisar så smet vi över till avdelning bredvid som så passande är Alvas avdelning. Vi föräldrar fick nämligen inte vara med barnen inne i klassrummet så därför passade jag, Alva och Molly på att hälsa på Alvas fröknar och kompisar under tiden. Vi hade packat ryggsäcken med fika så att vi kunde följa med dom ut på utflykt. Alva var lyrisk över att få vara på dagis igen...om så bara för en stund. Förhoppningsvis är hon nöjd i några dagar. Vi har ju fortfarande över en veckas ledighet framför oss innan hon får börja dagis igen på riktigt.

Pirrig Hugo ville hålla i Molly en stund innan det var dags att gå in i klassrummet och träffa sin nya fröken.
Alva - vår lilla primadonna som sagt! Självklart ska diademet och halsbandet med på utflykt i regnet ;o)

Molly i sin "one pice" som det så moderiktigt heter nu för tiden. Önskar jag också hade en ;o)

Hugo och Marcus hade en mysig "far- och son stund" förut i eftermiddags och byggde en skoter av Meccanodelar.
Alva är bara för rolig att lyssna på när hon pratar. Ofta har hon en massa rolig mimik och "tjejiga" handrörelser för sig och så ska det gärna pysslas med en massa annat samtidigt. Såhär såg det ut vid matbordet i eftermiddags :o)


Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder och härligt med skolstart:)

    SvaraRadera
  2. Stolt storebror som börjar skolan! :-)
    Här idag fick jag förhandala för att få följa med upp till bussen, för inte behövdes det! Suck, mamma, jag går ju i skolan nu! :-)

    Åsa

    SvaraRadera