tisdag 13 september 2011

Håll i hatten vad det blåser

Hallå på er!

Jag fattar inte vad som har hänt med bilderna här nere. Dom ser ut att hamna bredvid varandra istället för under var ann. Mycket konstigt, men det ska nog gå att titta på dom ändå :o)

Vilka stormvindar vi fått vara med om idag. Helt otroligt!! Det var tur att jag hämtade Hugo i skolan med bilen idag. Hade vi tagit en promenad hade vi nog blåst omkull. När vi kom hem så hade utemöblerna möblerats om av vinden. Väldigt kul tyckte barnen.

Annars så går dagarna mest åt till att försöka få Hugo att förstå att man inte kan ta med sig kompisar hem VARJE dag efter skolan. Om han fick bestämma så skulle han leka med kompisar alla dagar i veckan och helst hela dagarna. Att en kompis ska få sova över och bli adopterad av vår familj vore det absolut bästa.

Det är verkligen en kamp varje dag, och diskussionen ter sig likadant varje gång.

Hugo: Mamma får jag ta med mig en kompis hem?

Jag: Nä Hugo, du har redan haft kompisar med dig hem tre gånger den här veckan. Nu räcker det.

Hugo: Ahmä! Vadårå...snällaaaaaa!

Jag: Nej Hugo, nu räcker det. Nu åker vi hem och hittar på något bara vi istället.

Hugo: Men mamma, jag VILL ta med en kompis hem idag!

Jag: Jo, jag förstår det men vi kan inte ha med oss kompisar hem varje dag.

Hugo: Ahmä! Då följer jag inte med hem!

Och så har vi en ny diskussinon på gång. Då är det "operation övertalning" som gäller. Att lirka, tjata, be och hota...allt är tillåtet i kriget mot den lilla tonåringen. Tyvärr så slutar det ofta med att både han och jag är på dåligt humör när vi kommer hem (för hem kommer vi oftast...på ett eller annat sätt). Och oftast så fortsätter tjatet efter att få leka med kompisar även hemma...och på det här viset har vi det, dag efter dag, vecka efter vecka.

Hur gör ni andra föräldrar egentligen? Vi har pratat om att vi ska införa en regel som säger att han bara får ta med sig kompisar hem från skolan max två gånger i veckan och eventuellt någon gång på helgen om det passar. Problemet är ju att jag hämtar så tidigt på skolan (jag är först av alla föräldrar) eftersom att jag är hemma med Molly. Hugo tycker att det är orättvist att alla andra får stanna kvar på fritids och fortsätta leka medan han måste gå hem, vilket jag kan förstå. Men vad ska jag göra liksom?!

Jaja...allt går ju i perioder och förhoppningsvis så är det här också bara en "period" som han snart tar sig ur.

Nä, nu så är det dags att ta sig något litet att äta innan det är dags för sängen. Det här inlägget har tagit alldeles för länge att skriva. Datorn har krånglat och jag har fått starta om den flera gånger. Kanske beror det på blåsten?

God natt på er!


























3 kommentarer:

  1. Ja, nu är han 6år och hur mycket än mamma vill så är inte hennes sällskap lika attraktivt! Kom ihåg att det var så med Amanda kring den åldern och det är exakt likadant nu med Simon! De har helt enkelt behov att få leka mer med kompisar, få använda sin fantasi och utvecklas i samspel med andra barn! Jag tror det bästa är att gilla läget och ge efter lite...låt han leka kanske nån dag extra, helt klart måste man ju se till hur mycket han orkar och alla dagar kan man ju inte leka! Men nu så här en tid efter så märker man att till ex Amanda har ett större behov att vara hemma själv och bara softa, så det går i perioder! Lycka till! Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Värsta snygga brudarna =0)

    Känner igen det där....just nu har vi fritidsklubb här hemma på eftermiddagarna, typ 3 grabbar i stöten. Fatta vilka mängder mellis det blir ;0) Nu går det ändå bättre, de leker ju lite stillsammare (läs, spelar dator)nu när de är äldre. Brukar skicka ut dom när de är många.

    Här har jag precis lunchat med mamma, nu är hon och pappa på hälla en sväng sen blir det äppelpaj och kaffe. Har plockat plommon och äpplen i massor hos dom....vill du ha lite marmelad kanske?

    Kram på er alla!
    Linda

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ni är fantastiska föräldrar och tror ni vet bäst för Budden. Jag tycker också det låter rimligt med två gånger på vardagarna. Kanske blir det lättare för honom om han vet vilka villkor som gäller? Du måste ju orka också, trebarnsmamma som du är ;)
    Så fin du är på korte!!!! Molly fasters är oxå fin. Vill få gosa med henne snart :) kraaaaaam mia

    SvaraRadera