torsdag 4 november 2010

Tandläkarbesök


Hej på er!

Nu har båda barnen besökt tandläkarn den här veckan. Alva var där i tisdags och allt såg bra ut. Hon var så stolt när hon gick därifrån och berättade för allt och alla att tandläkaren hade sagt att hon hade så vita och fina tänder.

Hugo var där imorse och han fick ta kort på sina tänder för första gången, vilket var både läskigt och spännande. Hugo är egentligen sådan som gärna vill kolla in läget först innan han gör något för första gången, så när han bara fick hoppa upp i en stol, fick en krage runt halsen och fotobrickor inkörda i munnen så märkte jag på honom att han kände sig osäker och underläppen började darra lite på honom. Men både jag och tandsköterskan förklarade vad som skulle hända och varför, så det gick tillslut hur bra som helst, han var superduktig!

Sen var det dags att bli undersökt av tandläkaren. Allt såg till en början bra ut men efter några extra ögonkast på röngenbilderna visade det sig att små tandtroll hade smugit sig emellan två tänder och gjort ett hål där. Så nu har vi fått en ny tid för att komma tillbaka och laga tanden.

Med tanke på att det började skvalpa i ögonen på mig redan när tandläkaren sa att Hugo hade ett hål, kände jag att det nog inte är så lämpligt att jag är den som följer med honom när det är dags att han ska få bedövning och bli borrad i. Jag kommer nog gråta värre än Hugo, så Marcus får helt enkelt pallra sig iväg istället för mig. Han har inget val, och faktiskt så tror jag att han gärna gör det. Han tycker ofta precis som jag, att det är skönt att få följa med barnen när dom ska till läkaren, talpedagogen eller vad det nu kan vara.

Vår underbara och duktiga kille!



Kram Lovisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar