tisdag 20 juli 2010

Tillbaka till civilisationen

Nu är vi i Lycksele hemma hos min syster och hennes familj. Vi har spenderat några fantastiska dagar uppe i stugan i Långsjöby. Vi har njutit av sovmornar, släktträff, fiske, spelkvällar och allmänt mys med familjen.

Vi började vår resa tidigt i onsdags morse. Vår första anhalt blev Hudiksvall där vi hade hyrt en stuga på en camping. Vi kom fram på eftermiddagen så efter att vi hade gjort oss hemmastadda i stugan så gick vi ner till stranden och tog ett svalkande kvällsdopp i havet. Barnen var så uppspelta över att få bada i havet, vara vakna sent, spela minigolf efter sovtid och sova i överslafen.

Dagen därpå åkte vi vidare mot Örnsköldsvik där vi stannade till hos ett par i kyrkan som har en sommarstuga där vi fick sova över en natt. Karin och Everts syskonbarnbarn var på besök och tog med Alva och Hugo på bad och fisketurer i sjön belägen just precis bakom stugan.

På fredagsmorgonen styrde vi bilen mot Lycksele för att möta upp min syster Linnéa och hennes familj. Vi gjorde ett stopp hemma hos dom för att äta lunch och låta barnen leka av sig lite innan det var dags att sätta sig i bilen igen för att åka upp mot stugan som var vårt egentliga mål med resan. På lördagen vankades det släktträff med 240 Lindbergare och Ärlebrandtare mfl. Vi hade en supermysig dag tillsammans med strålande sol, mygg, knott och sviarn. Men också många skratt, minnen och trevliga möten.

Jag har försökt att blogga medans vi har varit i stugan men vi har inte haft så bra täckning däruppe så jag fick snällt vänta tills idag då vi kom lite mer söderut. Men fortfarande så krånglar datorn och jag har inte lyckats ladda ner alla bilder och filmsnuttar som jag hade velat...så ni får hålla till godo med detta axplock.

Morfar välkomnades med pussar av kramar av dessa små troll när dom kom till stugan i fredagskväll.

Leonard och Lovisa...min farfars mor och far och de två personerna som släkten (ca 400 personer) härstammar ifrån.

Alfred Lindbergs ättlingar. Det här är min släkt på pappas sida. Några saknas tyvärr.

På söndagkväll åkte vi ut med barnen och fiskade.

Jag lyckades meta upp 5 abborrar under kvällen och när min syster Linnéa kallade mig för storfiskar´n konstaterade Hugo "Jag ville ha en sån mamma!"

Tjejerna var fascinerade av fångsten.

Hugo hann fiska upp en abborre innan vi var tvugna att avbryta och göra kväll.

Måndag förmiddag! Jag, morfar, Hugo och Nellie åkte ut på en egen liten fisketur på Sabotsen.
Fiskelycka!


Hugo fick fem abborrar!

Storfiskarna!

Hugos abborre tillagad och redo att ätas.

I eftermiddags när vi hade packat in oss i huset hemma hos syrran åt vi lite lunch och sedan åkte vi till djurparken. Här fick vi se på när sälarna matades med fisk och gjorde konster.

Sådan far sådan son!

Barnen åkte karuseller.
Fortsättning följer...
Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Seths kommentar när vi såg filmen om Hugos fångst:
    "Wow, vad underbart"!!! OCh så fick vi titta igen =)
    Ni verkar ha det underbart. Fortsätt att ha det!!! Hälsa syster din!
    Kramar MIa

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka storfiskare, hon med kepan ser ju ut att vara en riktig baddare på att fiska *fniss*
    Söta barn ni har.
    Ha det gott
    kramisar från oss i blå huset

    SvaraRadera