söndag 19 september 2010

Dagen efter kvällen före

Igår hade vi fint besök av syster Linda och hennes familj. Det var länge sedan vi sågs så nu tyckte vi att heldag tillsammans var på sin plats. Sagt och gjort, så vi planerade att åka till Gustavsvik på förmiddagen och sedan fortsätta eftermiddagen och kvällen på hemmaplan.

Vi hade en toppendag med mycket bad, bus, fika, mat och trevligt häng i soffan. På Gustavsvik var det inte så mycket folk som vi hade befarat utan vi kunde åka vattenrutchkanorna utan att köa oss trötta. Efter några skrapsår och andra mindre blessyrer var vi trötta och nöjda och valde att åka till Marieberg för att käka lite lunch. Där var vi däremot inte ensamma och med ett blodsockerfall som heter duga (x8) så var vi nära på att svimma på stående fot. Men som tur var så löste det sig och vi hann få mat i magen innan vi hamnade på marken som ett mänskligt plockepinn.

Sedan åkte vi hem och firade Alva och Hugo. Barnen fick fina presenter med Star Wars-tema och Hello Kitty-tema...och ni gör det bra om ni kan gissa vem som fick vad! Presenterna var av mer nyttig och användbar karaktär, så som påslakanset, handdukar och kläder. Det tog lite hårt på Hugo som jag tror hade förväntat sig en och annan leksak. Men det hade den elake modern sagt NEJ till. Med tanke på alla fina leksaker han redan har fått sedan han fyllde år, och alla dessa som han inte har ägnat ett ögonblick åt att leka med så tyckte jag att det var bättre att han fick saker som kom till användning istället. Jag tror att han tackar mig en vacker dag ;o)

På kvällen åt vi hemlagad sushi och medans barnen spelade Wii satt vi vuxna och mös i soffan och pratade om sånt som har hänt den senaste tiden. Alva som äääälskar sin moster, morbror och sina kusiner så det värker i kroppen bröt ihop fullständigt när dom gjorde sig beredda på att åka hem till Västerås igen. Hon grät sig senare till sömns och hoppades nog att någon skulle höra hennes vädjan om att dom skulle komma tillbaka och ta henne med sig hem till dom. Tyvärr blev det inte så och i morse vaknade hon som vanligt upp bredvid oss i våran säng.

Åter till leksaker som inte blir använda. Idag har jag börjat rensa barnens berg utav leksaker som bara ligger och samlar damm. Det är fascinerande vad mycket skräp man samlar på sig på bara några år. Mest är det småsaker som små plastdjur, bilar, figurer och annat plock som tar plats. Så idag har jag sorterat vad som ska sparas, slängas och säljas. Nästa helg har vi nämligen Barnloppis nere på Gården och jag har självklart bokat ett bord. Nu ska det bara samlas ihop saker som ska ligga PÅ bordet och med tanke på hur det ser ut här hemma ska det nog inte bli några som helst problem att hitta saker att sälja. Det jobbiga är bara att barnen helt plötsligt har utvecklat sentimentala minnen och kopplingar till varje leksak som jag plockar ner i påsarna. Det är väldigt fascinerande med tanke på att dom inte sett sakerna på flera år eftersom att dom legat begravda under damm och andra leksaker. Men nu är jag hård! Vi har verkligen inte plats för allt och när barnen så småningom får sina nya rum kommer det definitift inte finnas plats för alla saker. Så nu gäller det att sortera..."vad leker jag mest med" och "vad kan jag leva utan"?

Barnen blev firade med sång och paket. Hugo tyckte det blev lite jobbigt med uppmärksamheten men Alva gillade att få stå i centrum!

Jag bjöd på sushi på kvällskvisten (och hamburgare till dom små).

Åh så gott!

Lite fler bilder fån förra helgen. Jag påbörjade ju min bokstavsjakt när jag var där och hittade även alla bokstäver till Hugos namn som jag ännu inte publicerat. Så här kommer dom...men först en skön bild på Alva och farfar. Roger passar på att vila ögonen en stund medans Alva läser Biltemakatalogen och gäspar lite :o)




Kram Lovisa

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag.
    Bilden på en vilande farfar och trött Alva är ju bara för bra.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för en supermysig dag! Alva sötisen får komma till moster när hon vill =0)
    Puss på er alla!
    Linda

    SvaraRadera
  3. Så impad att du hittar bokstäver!
    Och bilden på ALva som gäspar...

    SvaraRadera