onsdag 31 mars 2010

Filmjölkslimpa

Detta måste vara det godaste brödet i världshistorien. Det har funnits på frukostbordet och till kvällsfikat i alla tider inom den Lindbergska släkten och speciellt i min familj. Smaken framkallar många mysiga minnen från när jag var liten och bla hade varit ute och lekt långt in på eftermiddagen och det hade hunnit bli mörkt. När man kom in i värmen och var kall om nosen var det mysigt att sätta sig vid ett dukat bord och njuta av filmjölkslimpa med kaviar på och ett stort glas med O´boy. Det sov man gott på sen. Tänk vad en liten brödbit kan framkalla hos en.

Hur som haver så händer det att en limpa blir gjord här hemma när andan faller på. Marcus och jag älskar den men barnen har ännu inte förlikat sig med smaken. Men det gör ju egentligen ingenting...då blir det desto mer till oss!

Idag ställde jag mig och gjorde en limpa som är tänkt att få följa med upp till stugan. Vi är ju några stycken som ska äta frukost och kvällsfika så en och annan limpa kan vara bra att ha med sig. Var tvungen att testsmaka den när den var klar och den får absolut godkänt. Inväntar att Marcus ska komma hem så vi kan skära upp några fler skivor att kalasa på innan det är dags för sängen. Jag tänkte iallafall att jag skulle lägga ut receptet som jag vet att några har frågat efter...så här kommer det;

Filmjölkslimpa
1 liter filmjölk
3 dl ljus sirap
3 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
ca 1,2 kg rågsikt
Blanda allt till en deg (jag använder assistenten). Den ska vara lite klibbig. Häll i en smord långpanna eller använd bakplåtspapper. Grädda i 100 grader i 30 minuter. Sedan höjer du till 150 grader och gräddar vidare i ytterligare 30 minuter. När den är klar penslar du den med kallt kaffe och delar sedan i fyra lika stora limpor. Klart!
Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. Vilken bagare du är,fint och gott blir det.
    Ha nu en riktigt skön helg och njuuut av snön*ler*
    Kram mum

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni haft en skön helg.
    Jag ger vidare en award till dej som jag fått.Kolla in på min blogg.
    Kram Mum

    SvaraRadera