tisdag 3 december 2013

Here we go igen

Hejsan!

Idag har jag lite mer kraft och ork (...och även tid) att sitta ner och lägga in en massa bilder här på bloggen. Det har tagit lite tid att återhämta sig efter resan :o) Det låter som att vi haft en riktigt tuff resa...men det har vi ABSOLUT inte!!

Den har varit helt underbar!

Men man blir trött av alla intryck, händelser och alla promenader. För herrejösses vad vi har gått dessa dagar :o) Jag är fortfarande öm i fötterna och har nästan träningsvärk i kroppen efter alla strapatser ;o)

Oh well...nog om det.

Hoppas du är upplagd för en massa bilder...för nu kör jag!

Framme!!
Vi startade vår resa kl.02:30 natten till torsdag. Efter en hel del små incidenter...(som att vi inte höll på att komma med planet pga att vi först råkade hoppa av vid fel terminal och att det sedan blev tekniskt strul när vi skulle checka in bagaget) så kom vi ända med planet från Arlanda till Amsterdam där vi skulle byta plan till Heathrow...(där tog inte äventyret slut då vi dessutom hamnade vid fel gate och var nära på att boarda planet till Sofia i Bulgarien!!) Herregud alltså...så typiskt mig...och Ida också visade det sig. Vi var precis lika virriga båda två...hahaha!!!

Vi kom fram strax efter lunch och letade oss direkt till hotellet i Bayswater där vi kunde checka in på en gång. Sedan gick vi och käkade lite mat innan vi tog en lång och skön promenad till Kensington Garden och bort mot Oxford Street och Marble Arch.

På vinterhalvåret så smackar dom upp ett jättestort tivoli i utkanten av Hyde Park. Winter wonderland kallas det.

Efter en god natts sömn så skyndade vi oss sedan ut på stan igen. Denna gång med bussbiljetter till "Hop on - Hop off-bussarna" som körde skytteltrafik genom hela London. Det innebar att vi fick hoppa av och på de där röda, fina dubbeldäckarna när, var och hur vi ville i två dagar för 30 pund. Super smidigt!!

De röda turerna hade inspelad guidning som gick att lyssna på i hörlurar. Den blå rutten hade "live-guide" på bussen som berättade om allt som var värt att veta något om :o)

Det var relativt varmt och skönt ute så det funkade bra att sitta under bar himmel :o)
Marble Arch.

Vi trodde att vi hade beställt frukost på hotellet...men ack så vi bedrog oss. Istället för att betala mellan 6-9 pund för hotellets blygsamma frukostbuffé så valde vi att fika på café ute på stan istället. Hittade ett favorithak med jättegoda trekantsmackor OCH magiskt kaffe!! Pret a Manger heter fiket!!

Ett MÅSTE att fota sig själv i telefonkioskerna ;o)
Tack vare de där super duper braiga "hop on - hop off-bussarna" så tog vi oss smidigt bort till Big Ben och London Eye. Tyvärr började det skymma när vi kom dit så bilderna blev inte tipptopp. Så vi valde att åka tillbaka även dagen därpå...i dagsljus :o) Helt okej med mig eftersom att jag förälskade mig lite grann i Big Ben!!

London Eye! En åktur i hjulet tar ca 30 minuter. Vi hoppade aldrig på...
Vi stannade även till vid det välkända Selfridges. Det kanske du känner igen från Tv??

På lördagsmorgonen hade vi blivit tipsade om den stora marknaden i Notting Hill. Portobello Market. Vi var inte ensamma om att gå dit...

Det fanns ALLT på denna marknad...

Har du sett filmen Notting Hill? Vi letade febrilt efter den "blå dörren" men kunde inte hitta den.

Ida har spanat in sig på två stoooora chokladfyllda sockermunkar :o)

Trafalagar Square.

Big Ben igen...fast i dagsljus och genom bussfönstret :o)

London Bridge.

London Bridge på nära håll.

Big Ben...igen...

...och igen! Kär som sagt ;o)

Buckingham Palace fick sig självklart ett besök också :o)

Mäktigt!

Hittade en stor Giftshop i närheten av palatset. Helt galet!!

Inget billigt julgranspynt...

Och så Harrods självklart!! Så coolt att se den mäktiga julskyltningen in real life :o)

Sista kvällen på hotellrummet! Favoritmackan från Pret a Manger inhandlad och så en massa girltalk innan det var dags för sängen.

Vi blev hämtade av en taxi kl.04:30 morgonen därpå som sedan tog oss till Heathrow och vår resa hemåt.

Vilken fantastiskt underbar resa det har varit! Jag är kär i London och jag ska absolut åka tillbaka!! Det är ett som är säkert! Ida och jag har redan bestämt att vi tar med oss våra äkta hälfter nästa gång. Det finns så mycket vi vill visa och uppleva tillsammans med dom!

Nä...det här inlägget har tagit en stund att skriva och nu är klockan på tok för mycket. Jag måste gå och sova.

Jag får återkomma och berätta mer om Ebba som är här och hälsar på oss den här veckan :o)