söndag 29 mars 2009

Skön helg hos "mommo" och "motta"


I fredags åkte vi till mamma och pappa i Katrineholm. Det var länge sedan vi var där och hälsade på ordentligt så det var skönt att få packa upp väskorna och bädda sängarna och veta att vi skulle ha en lång och skön helg tillsammans.

När det var dags att förbereda barnen för sängen på fredagkvällen upptäckte jag att jag hade glömt packa ner Hugos pyjamas. Han tyckte att det var okej att sova i tröjan han hade haft på sig under dan men han accepterade inte att sova i bara kallingar på underkroppen...det skulle bli alldeles för kallt. Ludwig hade åkt iväg till några kompisar så jag tog mig friheten att titta igenom hans garderob för att se om vi kunde hitta något bra klädesplagg som Hugo kunde få låna och sova i. Efter en liten stund hittade vi faktiskt ett par shorts som blev som långbyxor på Hugo som han kunde sova i. Att det var morbror Ludwigs favoritshorts var självklart ett stort plus. Men på lördagen gav vi oss ut på stan för att hitta en bättre pyjamas åt Hugo...i hans egen storlek ;o) Till Alva hittade jag ett bra "dagisställ" att ha när dom är ute och leker på dagis. När vi kom hem och Alva fick prova jackan var det omöjligt att få av henne den. Hon tyckte om den så mycket att hon sprang runt och lekte i den inomhus ett bra tag.

På kvällen när barnen hade somnat bjöd jag mamma, pappa, Ludwig och Marcus på Sushi som jag hade tillagat. Riset skulle förberedas i flera olika steg och tog ca fyra timmar på sig att bli klart. Själva tillverkningen av Maki och Ngiri tog även det ett bra tag att få i ordning, så runt åtta på kvällen satte vi oss till bords och åt. Mamma var inte speciellt förtjust men pappa, Ludwig och Marcus åt. Jag tycker att dom var väldigt modiga som vågade prova!

Just när vi hade ätit klart så slog klockan 20:30 och vi släckte ner i hela huset och tände massor av stearinljus istället eftersom att det var Earth Hour. Det var mysigt med en avslappnad stund i soffan där vi kunde samtala i lugn och ro utan barn, tv eller annat som pockade på vår uppmärksamhet.


Dom är ju för stora!

Hugo äter våfflor med grädde och glass i sin nya "Spindelmannen-pyjamas"!

Marcus hittade ett pussel som han/vi började lägga. Tyvärr hann vi inte slutföra det innan vi var tvungna att åka hem till Örebro idag.

Sushi!!

Mys i soffan...

...med mamma och pappa.
Idag har vi haft en skön söndag trots det grådassiga vädret. Mamma, jag och barnen gav oss ut till lekparken samt handlade lite mat mitt på dan. Barnen lekte och smutsade ner sig ordentligt i den blöta sanden...men kul hade dom. "Det är tur att det finns tvättmaskin", som min mamma skulle ha sagt!
Alva i sitt nya fina "dagisställ" som hon gärna hade på sig mer än nödvändigt ;o)

Mormor hjälper Alva att gunga

Hugo hittade en jättestor lastbil

Lillasyster fick vara med och provköra

Hugo har ett otroligt bollsinne vilket han fick visa prov på då vi hittade ett bollplank i form av en clown

Alva äter glass med chokladsås till efterrätt...som ni ser!
Alva utklädd till drake :o)

Det var våran helg!

Kram Lovisa

2 kommentarer:

  1. En mysig helg verkar ni ha haft! Vad duktig du är som vågar dig på suchi! Det har jag aldrig gjort, trodde det var jättesvårt. Förstår att pappa och Ludwig åt med god aptit, å inte så överraskande att mamma inte var helförtjust =0) Men som vi säger till barnen... -Du måste prova innan du säger att det inte är gott! Bra gjort Mamma säger jag! Pussa på barnen! Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Hej Lovisa!
    Tack för hälsningen hos mig:-) Jag är allt inne här och tjuvkikar ibland. Det är roligt att se hur snabbt dina söta barn växer! Visst kan jag virka till dig...Linda har ju inte riktigt fått upp farten än! Jag ska bara träna upp mig lite först *hehe*. Jag har precis lärt mig att äta Sushi och det är förstås din syster som lär mig:-) Jag var nog inte lika skeptisk som din mor i alla fall. Kram M

    SvaraRadera