måndag 17 februari 2014

Skitprov!

Hej hej!

Efter sommarens och höstens vånda inför att skriva *auktorisationsprovet så hoppades jag ju att jag aldrig mer skulle behöva uppleva det igen.

Men idag var det alltså dags :-(

Efter en massa pluggande och förberedande, ångest och tårar så var det som sagt dags igen att ta tåget till Stockholm...vandra med tunga steg mot Kammarkollegiets lokaler. Duka upp med kaffe, chips, choklad och Cola...vässa pennan och sedan ta ett djuuuuupt andetag.

Den här gången kände jag mig såååå mycket lugnare just innan vi skulle gå in. Men kände mig desto mer stressad och uppgiven efteråt om man jämför med i höstas.

Det var riktigt svårt den här gången (också) och det dök upp massor med nya ord, benämningar och förkortningar som jag aldrig hört talas om förut eller stött på i någon utav alla tusen böcker och hemsidor vi lusläst under alla dessa månader. 

Surt!

Men nu är det iallafall över. Jag gjorde verkligen mitt bästa. Tyvärr tror jag inte att det räcker...men jag får tänka positivt och se det som en oerhört lärorik period. Jag har ju inte direkt blivit osmartare av att plugga ;-)

Efter att vi hade skrivit provet gick vi på stan. Jag tröstshoppade ett par byxor och en topp och sedan tröståt jag 19 bitar sushi och tröstdrack en stor Cola ;-)

Sen köpte jag en kaffe latte på Starbucks och tog en selfie på tåget. Lyckades hålla pipen snett så att jag hällde kaffet i knät...classy!

Nu längtar jag tills tåget kommer fram till Örebro så att jag får åka hem och sova.

PS. Förklaring för den som undrar ;-)

* Auktorisation för Tolkar = Ett skriftligt teoriprov för Allmäntolkar i tex Teckenspråk eller andra talade språk. Frågor kring samhällets alla områden som tex. Migration, Sjukvård, Juridik, Socialtjänsten, Samhällsfrågor och Tolketik.

Klarar man det skriftliga provet blir man sedan kallad till ett praktiskt prov som består av bl.a. rollspel. Klarar man även det så blir man auktoriserad tolk. Alltså tolk med särskild legitimation. Ds.

Kram Lovisa

1 kommentar:

  1. Skit!! Men du tröstade dig mycket bra förstår jag ;) Påt igen bara! Du är bäst, med eller utan leg. Puss och slick i armhålan! Stolt storasyster!

    SvaraRadera